Zuivel heeft een invloed op acne, net zoals suiker en ongezond vet. Koemelk is een direct trigger, maar let ook op met soja. Tips in de blog.

Waarom melk niet steeds goed is voor elk: invloed van zuivel op de huid en acne

 

Heeft zuivel, melk en kaas, nu wel of niet een invloed op acné ? Klare taal: waarom melk niet goed is voor elk, en waarom melkvervangers niet persé zoveel beter zijn.

In het algemeen wordt een dieet met een hoge glycemische index gerelateerd aan een stijgende talgproductie, en aan meer acneklachten. Met andere woorden: alles wat de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen (frisdrank, snoep, gebak), witmeel (wit en bruin en volkoren tarwebrood), rijst, zoet en ver gerijpt fruit, vruchtensap, verwerkte aardappelproducten, bewerkte graanproducten,  geraffineerde en ongeraffineerde suiker. Daarnaast 'rooft' suiker ook nog eens extra belangrijke nutriënten zoals zink en biotine voor de huid én verstoort de darm flora. 

Verschillende onderzoeken tonen aan dat er inderdaad een relatie bestaat tussen het verbruiken van zuivel en de ernst van acneklachten, en dit zowel bij tieners als volwassenen. Het blijft alleen onduidelijk of melkproducten acne echt veroorzaken of dat ze de klachten ‘alleen’ verergeren.

Melk bevat een aantal stoffen die talgproductie stimuleren en puistjes veroorzaken:

  • varia hormoonachtige stoffen: afgeleiden van geslachtshormonen zoals oestrogenen, progesteron en androgenen (testosteron). 
  • stoffen die een stijging van onder meer insuline en IGF-1 (eiwit hormoon, verwant aan insuline) stimuleren

Naast de verhoogde talgproductie, stijgen dus de insulinespiegels, nog een bijkomende reden voor de aanmaak van meer talg. Bovendien zorgen insuline en IGF-1 ook nog eens voor een sneller groeitempo van huidcellen én voor een ophoping van dode huidcellen.

We weten dat puistjes worden gevormd door: overtollige talg, met overtollige huid schilfers en een ontstekingsreactie dankzij bacteriën. Melk stimuleert dus mee de vorming van acne.


Kan ik puistjes krijgen van alle soorten melk ? 

De consumptie van alle soorten melk kan gerelateerd worden aan acne. Opgelet: halfvolle, en vooral magere melkproducten (zogeheten skimmed milk) lieten een sterkere relatie zien met de ontwikkeling van puistjes.

Waarschijnlijk neemt de concentratie melkeiwitten toe wanneer melk van vetten wordt ontdaan. Verder is het zo dat volle melk meer oestrogeen, dat de vorming van puistjes meer onderdrukt. Halfvolle en magere melk daarentegen bevatten een hogere concentratie wei- eiwit, en dat werkt eerder stimulerend bij acne.

 

Hoe zit het met andere melkproducten?

 

Geitenmelk heeft een minder sterk effect op de insulinespiegels. Een mooie vervanger voor koemelk, de vraag is alleen: hoe lekker smaakt jouw koffie met geitenmelk ?

Het regelmatig gebruik van sojamelk duidt op een hormoon stimulerend effect, en dan vooral bij vrouwen, wat leidt tot verstoringen in de hormoonbalans waardoor uiteindelijk acne kan optreden.

Plantaardige melksoorten zoals amandelmelk havermelk ea hebben vermoedelijk geen effect op de ontwikkeling van acne door hormonale invloeden, maar toch een nota daar: let op de ‘verborgen’ toegevoegde suikers, die wel een invloed hebben op darmkwaliteit, huidkwaliteit en stijgende bloedglucose gehalte (en dus talg).

 

Geldt dit voor alle zuivel ?  Ook in bewerkte vorm ?

 

Er is geen bewijs dat yoghurt en kaas, mogelijk door het fermentatieproces dat deze producten ondergaan, een nadeling effect zou hebben op de hormonale balans.  Gefermenteerde producten als yoghurt bevatten trouwens goede bacteriën (probiotica) die gunstig zijn voor de huid. Wist je trouwens dat Synbiotica (probiotica +prebiotica) kan worden toegevoegd aan de huid om meteen de bacteriële wildgroei positief te beïnvloeden ? Lees over de toepassing van Synbiotic Skincare hier.

 

Wat kan ik doen om acne te verbeteren ?

Belangrijkste tip: verzorg je huid consistent volgens het 4 stappenplan van Skincare Boulevard. 

  • Beter reinigen
  • Bacteriën boosten
  • Bovenal: hydrateer
  • Bescherm

Heb jij je dagelijkse routine afgestemd op jouw unieke huid, en geniet jij ondertussen wel een frisse, zachte huid met gelijkmatige teint, betere talgverdeling en heb je toch af en toe last van een opstoot of een terugkerende pukkel ?

 

Dan is het tijd om andere beïnvloedende factoren te bekijken, zoals de invloed van zuivel. TIP: mijd alle zuivelproducten (ook in bewerkte voeding, sauzen ea) gedurende 6 tot 8 weken, en evalueer de staat van je huid. De kans is erg groot dat je huid er stappen op vooruit gaat !

 

🤍 Met veel liefs,
Kris

 

Ps: wil jij graag een plan op maat, zodat jij je huid thuis aangepast kan verzorgen ? Doe de gratis HUIDTEST en ontvang jouw routine op maat in je mailbox. Klik hier en start jouw test.

  

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.