Als je gaat zwemmen, dan geraakt je huid barrière beschadigd door de chloor, het zeezout en wordt je huid droger, roder, gevoeliger. Gebruik onze tips en verzorg je huid bij het zwemmen, ook in de zon

SOS zwembad & zon: huidverzorgingsadvies voor zwemmers en plonzers in chloorhoudend water

 

Daar is de zomer, daar is de zon én de fun: lekker plonzen in het zwembad, of dat nu thuis is, op vakantie of bij de buren. Genieten maar ! En wie sowieso graag regelmatig zwemt weet het al: dankzij chloor en andere middelen blijft zwembadwater mooi helder en maar dat doet wat met onze huid. SOS Zwembadwater ! Dit artikel is er voor iedereen die regelmatig zwemt of gewoon lekker rond plonst, al dan niet met opblaasbare flamingo’s erbij.


Zwemmen heeft trouwens een super positieve invloed op je lichaam, wie regelmatig baantjes trekt krijgt een betere conditie, een betere lichaamstoning (strak en sterk), verwerkt stress beter en slaapt beter. Daarnaast zijn er heel wat gezelligheidszwemmers: tijdens de vakantie, tijdens warme zomerdagen; we plonzen graag in het badje, of we nu bewegen of hangen in de poolbar. Zwemmen is leuk en relaxerend. Maar meestal niet zo top voor onze huid.

Water algemeen, waaronder ook zwemwater, bevat van nature allerlei bacteriën, waarvan de meeste overigens onschadelijk zijn. Doordat mensen in het water zwemmen, komt er nog meer vuil in terecht. Niet alleen bacteriën, maar ook haren, urine en andere.

Daarom wordt zwembadwater steeds ontsmet, en daar bestaan varia middelen en merken voor. De meeste bevatten chloor, zodat de – ongewenste - micro organismen afgedood kunnen worden. Op zich zijn de ontsmettingsmiddelen veilig voor onze gezondheid algemeen; een te grote dosis gebruiken, dus teveel ontsmetting in het zwembadwater, kan zorgen voor geïrriteerde luchtwegen en ogen.

Veel is afhankelijk van de waterkwaliteit, de dosis ontsmetting die gebruikt wordt en de graad van besmetting. Een graadmeter die de meeste zwembad beheerders dagelijks uitvoeren is de meting van de pH waarde: de meeste streven naar een pH-waarde tussen 7.2 en 7.6. - dit is standaard zo vastgelegd (nota: de natuurlijke pH van de huid is tussen 4.5 en 5.5).


Invloed van zwembadwater op de huid


Onze huid barrière, een ‘zure’ laag van talg, vetzuren en eigen (meestal goede) bacteriën werkt als een natuurlijke barrière tegen varia invloeden, en deze in standhouden is belangrijk voor de normale werking, talgverdeling en balans.

En net het tegenovergestelde zien we bij veel zwembadgebruikers: na het zwemmen is de huid uitgedroogd, voelt geïrriteerd, de vetzuren - en hydratatiebalans wordt zeer slecht herstelt. De huid is vaak vlekkerig rood, droog, en gevoeliger.

Maw: de huid barrière geraakt beschadigd door de te hoge pH én de aanwezigheid van ontsmetting - chloor, en wie reeds een gevoelige en of droge huid heeft, kan zich verwachten aan intense huid irritatie. 



Opletten: combinatie zwemmen en zonnen


Zomers zwemmen, en zeker op vakantie, is vaak onder een stralend warm zonnetje. We smeren ons wel in, en we gebruiken zelfs waterproof spf, maar na het zwemmen vergeten we soms dat de combi van chloor op onze huid plus UV straling plus verminderde werking van de SPF door spoeling, nefast kan zijn voor onze huid.

Zwemmen en – of zonnen; ja het kan zonder bijkomende huid irritatie, volg deze tips :

Hoe hou jij je huid veilig, soepel en intact bij het zwemmen, ook in de zon ?


Overdag:

  • smeer waterproof (*) SPF 50 een half uur voor het zonnecontact en herhaal een 30 min voor je gaat zwemmen. Vergeet de gevoeligste zones niet: de neus, de bovenkant schouders, de scheidingslijn op je hoofd van je haren. Graag een Tshirt in plaats van SPF? Kies vooral een specifiek UV werend Tshirt: een gewone Tshirt kan max SPF 15 bieden en laat meer UV door als ie nat wordt.
  • ga na het zwemmen meteen spoelen met voldoende stromend water – spoel ook je natte haren
  • dep jezelf droog, en smeer jezelf opnieuw volledig in met SPF. Zoek even schaduw onder een parasol (**), en laat de spf een 30 minuten werken. Spray met de SYNBIOTIC Skin Spray om je huid barrière te herstellen
  • herhaal elke keer je gaat zwemmen
  • PS: zwemmen in zee ? Volg net dezelfde stappen, want zout (en andere stoffen in zeewater) kunnen even nadelig zijn voor jouw huid !


(*) waterproof SPF is de beste voor het zwembad, en spoelt minder snel af. Dit wil niet zeggen dat je daardoor continue beschermd bent. Herhaal SPF applicatie, ook na waterproof !
(**) even afkoelen onder de parasol ? Top idee, maar ook daar is smeren noodzakelijk. De grond, water en zand weerkaatsen nl de straling van de zon, dus ook deze bereikt jou onder de parasol

Avond:

Focus op het herstel van je huid barrière met:

  • Zachte reiniging (softe wasgel)
  • Gebruik het Synbiotic Skin Serum op gelaat, hals en decolleté: leg een dikkere laag als masker en laat gedurende 10 mins intrekken. Kalmeert de huid, en herstelt de barrière. Hoe meer schade en dehydaratie, hoe meer het product 'verdwijnt' in de huid.
  • Voeg vooral hydratatie toe: gebruik een hyaluronzuurserum en een sterk hydraterende crème met herstellende eigenschappen
  • Spray na met de Synbiotic Skin Spray, meerdere malen, ook vlak voor het slapen gaan.



Extra aandachtspunt = de FOAM TASTIC is een super handig schuim dat je huid onmiddellijk mee helpt herstellen, zowel na zwembad als zon. Ideaal voor het lichaam !


Ook interessant om te lezen:


SPF tips van de experten – lees het artikel in BILLIE
Huidverzorging in de zon – veilig zonnen met advies
Kalmeren masker met Probiotica - stappenplan

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.