Spf of zonnecrème gebruik je elke dag, ook in de winter, om je huid jong, egaal en gezond te houden. De beste anti-rimpel crème !

Spf of zonnecrème ook in de winter: je beste anti-rimpelcrème

Koude, bewolkte dagen, regen en wind, of dagen met een weinig krachtig, winterse zon: dan hoeft die SPF toch niet ? De stelling dat SPF enkel een functie heeft op zonnige zomerse dagen is reeds lang achterhaald. De zon schijnt altijd (UV licht), ook achter de wolken, en heeft elke dag invloed op je huid. Toch zijn er nog meer redenen om je dagelijkse ochtendroutine te eindigen met een laag SPF, of Sun Protection Factor, ook in de winter.

Voor ik jou helemaal enthousiast maak over SPF, even wat uitleg wat lichtstralen doen met je huid:

  • UVA en UVB zijn de 2 meest gekende vormen van licht die invloed hebben op onze huid:
  • UVA: gelinkt aan photoaging of zonneveroudering, beïnvloedt ook ook zonneallergie en hyperpigment
  • UVB: gelinkt aan hyperpigment, en het verbranden van de huid met DNA schade tot gevolg
  • Beiden, vooral UVB maar toch ook UVA, veroorzaken DNA schade en het daaraan gelinkte ontwikkelen van huidkanker (melanomen).
  • Daarnaast, en in mindere mate gekend, is de invloed van het blauw en wit licht, dat je vindt onder HEV, HEVL of HEVIS: afkortingen van High Energy Visible Light.

 

HEV of blauw en wit licht is alom tegenwoordig, en heeft langer impact op onze huid sinds we continue in contact zitten met beeldschermen. We kunnen deze stralen wel zien, blauw en wit licht is waarneembaar met het oog, en het laat een zowel moleculair als zichtbaar effect na op de huid. Blauw en wit licht versterkt namelijk de photo aging, oftewel de voortijdige veroudering door teveel zonneblootstelling, en boost de hyperpigmentatie (melasma, bruine vlekken gekend als zonnevlekken of ouderdomsvlekken, ed).

Ook het vermelden waard: IR of infrarood stimuleert dan weer de toename van vrije radicalen (= meer oxidatieve stress en DNA schade) in de huid. Een filter anti-infrarood vind je niet vaak in de huidige zonnecrèmes, maar het goede nieuws is: antioxidanten helpen bij het versterken van de huid en de cellen tegen deze licht invloed.

 

En dat doen antioxidanten ook ifv de andere lichtbronnen: bewezen werd dat door het aanbrengen (extern) en de inname (intern) van antioxidanten, je huid meer weerbaar wordt tegen DNA schade. Meer antioxidanten in de zonnecrème, meer antioxidanten in je voeding en je kan antioxidanten ook innemen bij je dagelijkse portie collageen of voedingssupplementen. Preventief én actief om veroudering te bestrijden.

 

Photoaging, of veroudering door zonneblootstelling, leidt tot sneller en meer (en veel meer diepe) rimpels, huidverslapping, een vale doffe huid. De grootste factor zowel ifv rimpels en huidverslapping is de versnelde afbraak van collageen: het bestanddeel in jouw huid dat zorgt voor een jeugdige, strakke en plump skin. Het toevoegen van SPF kan je huid dus redden van veroudering én van huidkanker, en antioxidanten zijn de extra troefkaart.

 

Dus de meest ideale Sun Protection Factor, los vertaald als zonnecrème, is mijns inziens een breedspectrum filter die jouw huid zo volledig mogelijk beschermd, op zoveel mogelijk manieren:

  • Beschermt tegen UV straling van de zon: UVA (aging) en UVB (burning)
  • Beschermt tegen alle vormen van blauw-violet en wit licht ( HEV of HEVL of HEVIS)
  • DNA schade aanpakt door het inzetten van antioxidanten

 

 

Waarom SPF gebruiken ?

Reden 1 SPF houdt de huidveroudering tegen

Meteen een hele belangrijke reden: dagelijkse breedspectrum bescherming blokt voldoende UVB – UVA en HEV om je collageen laag te beschermen. Je huid blijft op lange termijn frisser en vooral veel gladder en strakker. De grootste boosdoener in de rij is de UVA straling, let er dus op bij je breedspectrum spf keuze. Heel wat Spf bevat tegenwoordig toegevoegde antioxidanten: deze goodies helpen de DNA schade te beperken en herstellen de huid.

Reden 2 Spf houdt je teint egaal

Logische reden: pigmentvlekken ontstaan door overmatige zon en licht, dus meer SPF = gelijk aan minder pigmentatie als ouderdomsvlekken en zonnevlekken. Je huid wordt beter beschermd, dus ook pigment gerelateerd aan gevoeligheid of getriggerd door hormonen (melasma vb) zal minder gestimuleerd worden onder een laag SPF.

Reden 3 Spf houdt je huid gezonder

Alle UV en HEV versterken de DNA schade in je cellen, die kan leiden tot mutaties. Mutaties kunnen resulteren in levensbedreigende tumoren. Hoe meer Spf, hoe kleiner de kans op DNA schade.

  

Wanneer SPF gebruiken ?

Elke dag dus, ook in de winter. Gebruik elke ochtend spf na je dagcrème, een breedspectrum SPf 15 tot 30 is voldoende bij de lagere UV index (of kracht) van de zon. Vergeet niet dat UVA ook door glas heen gaat, en dat het blauw witlicht van alle beeldschermen invloed heeft, dus zelfs als je binnen blijft, is SPF key !

Als je gedurende de winter thuis of op kantoor blijft, is een dagelijke Spf 15-30 voldoende. Deze beschermt je zowel buiten als binnen achter glas, voor de pc en gsm. Deze 2 uitzonderingen zijn belangrijk:

1. Winterkuren om je huid te laten herstellen:

Wie tijdens de winter als ns graag een peeling kuur onderneemt, kan best gedurende deze periode en tot 3 weken na de kuur, de huid beschermen met een SPF 50, minstens 2x daags. Tijdens het peeling proces verlies je nl de beschermende toplaag van je huid, en wordt je huid daardoor tijdelijk veel gevoeliger. Door die extra gevoeligheid, is er meer kans op pigment en DNA schade. Peelen = meer spf.

2. Op reis:

  • Niks zo zalig als in de winter naar de zon: wie gaat skiën, en dus hoger de berg op gaat, stelt zich meer bloot aan schadelijke UV straling. Daarnaast reflecteert sneeuw en water meer de straling, dus de UV schade is snel meer intens. Vergeet op skireis ook vooral je lippen niet.
  • Wie de winter ontvlucht op een tropische locatie: bereid je winters velletje tijdig voor en smeer je 30 minuten voor het  zonnecontact in met een spf 50. Bouw je zonnecontact op, herhaal je SPF na elke 2 uur en ga uit de zon als je rood wordt.

 

EXTRA tip: naast antioxidanten ook bacteriën

Straling heeft ook een negatieve invloed op de eigen aanwezige gezonde bacteriën op je huid: deze geraken verzwakt, je huid barrière komt onder druk te staan en er ontstaan huidproblemen of bestaande problemen worden erger. Acné opstootjes, meer talg en vette huidproblemen, de droge schilferige huid wordt meer trekkerig en droog en alle vormen van huidveroudering worden aangewakkerd (rimpels, huidverslapping, pigmentaties).

Je bacteriën versterken en helpen is dus aangewezen, ook bij contact met lichtstraling. Ideaal gebruik je een laatste laag probiotica na je Spf. Deze ultieme verdediging helpt je huid te kalmeren en sterker te worden. De ideale combi dus met spf. Ik stelde een set samen van een 50ml breedspectrum protect spray + 50ml probiotica spray. Handig onderweg en altijd de beste combi. Probiotica vind je in een handige spray; zowel in klein als groot formaat.

  

Ik hoop dat ik je heb gemotiveerd om ook tijdens de winter spf te gebruiken. Het is als een fantastische anti-rimpel crème, even effectief !

🤍 Liefs, Kris

  

Ook interessant voor jou:

SPF protect DUO: ontdek de set

De collectie SPF: van 15 tem 50, van crème tot spray, van klein tot groot

Synbiotic Skin Spray met probiotica versterkt je huid barrière

Luminous Gold drinkbaar collageen met antioxidanten: pakt DNA schade aan

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.